Cumartesi, Kasım 26, 2005

ViewSonic VP930 aldım; tanıtım ve sorunlarım

(2005 yılı Kasım ayında değişik forumlarda yayınlanmıştır)

En az bir yıldır LCD monitörler hakkında yazılmış ne varsa okuduktan ve bu konuda forumlarda bolca yazdıktan sonra, LCD monitörler konusunda Nirvana’ya ulaşmaya ramak kalmışken nihayet karar verdim ViewSonic VP930 aldım. Aslında alalı bir kaç gün oldu, ne var ki hakkında bir şeyler yazabilecek kadar birbirimize ancak alışmaya başladık :)



Monitörü bilmeyenlere kısa bir tanıtma yaparak başlayayım. Bol ödüllü 8ms 19 inch VP191’i sonlandıran ViewSonic, onun yerine AU Optronics panelin bazı yönlerden daha gelişmiş bir paneline sahip VP930’u piyasaya sürdü. MVA Panel olan, dolayısıyla 16.7M renk gösterebilen ve 10:1’de 170/170 görüş açılarına sahip olan bu monitörün selefinden en önemli farkı kontrast oranının 1000:1’e yükseltilmiş olması. Ayrıntılı özelliklere buradan ulaşmak mümkün.

Monitörün aslında ayak yapısı ve ekranın asıldığı mekanizmada da değişiklik var. Bir önceki monitörden farklı olarak iki ön ayağa ilaveten iki de arka ayak var; dolayısıyla standart bir LCD monitörden çok daha fazla yer kaplıyor masa üzerinde.



Monitörün sağa-sola dönüşlerinde de değişiklik var; VP191, panelin base’e tutunduğu noktadan dönerken, VP930 ayakların birleştiği taban bölümünden dönüyor. Monitörün yukarı-aşağı yükselik ayarında ve pivot dönüşlerinde zannederim pek farklılık yok.



Bunlar görünen farklılıklar. Fonksiyon olarak yeni panelin eskisine göre ne getirdiği ise önce Fransa THG’de yayınlanan, benim monitörü satın aldığım gün de İngilizce sitede çevirisi yayınlanan bu incelemede ortaya konmuş. Daha iyi kontrast ve daha iyi siyah renk ile selefinden ayrılan monitör ne yazık ki tepki süresi konusunda daha başarısız olmuş.



Bunları almadan önce biliyordum ve bulsam VP191 alacaktım. Ne var ki distribütörün stoklarında yoktu ve üretimden kalkmıştı. Neticede liste fiyatına 12 ay taksitle Ankara Eternal Bilgisayar’dan satın aldım. İlginç bir tesadüf, bugün bir klavye-mouse seti bakmak için girdiğim başka bir hızlı sistem mağazasında VP191S gördüm :( ve halen bu monitorü arayan varsa adresini verebilirim.

ASUS9600XT’min DVI girişine bağladığım monitörümün ilk görüntüsü bende hayal kırıklığı oluşturdu. Tabiî ki kalibrasyon gerekeceğini tahmin ediyordum ama Internet Explorer’in gri olması gereken kenar zeminlerinin açık yeşil olmasını hiç beklemiyordum.



İlk olarak sürücü CD’sinden ViewSonic sürücülerini kurdum. OSD ayarlarıyla renge girdiğimde varsayılan 6500K seçiliydi. sRGB’yi denediğimde daha mantıklı bir renk oluşuyordu, ancak kullanıma izin vermeyecek kadar aşırı parlak bir görüntü vardı ve bu ayar seçildiğinde kontrast/parlaklık ayarı “disable“ oluyordu. Diğer hazır beş preset ile de tatmin edici bir görüntü oluşturamayınca RGB manuel ayarlamaya çalıştım.

Sonra ayrı bir CD halinde verilen PerfectSuite yazılımını kurdum. Bu yazılım hem içerisindeki sihirbaz ile parlaklık-kontrast ve renk ayarlarını yapmanızı sağlıyor, hem de bunları ayrı presetler olarak kaydetmenize izin veriyor. Daha başka özellikleri de var ama çok önemli olmadığından bahsetmeyeceğim. İyi de o zaman niye şikayet ediyorsun demeyin. Mesela aşağıda yer alan parlaklık ayarına göre 1’in zor bela gözükmesi, 2 ve 3’ün ise rahat gözükmesi gerekiyor. Oysa bazen bu ayara girip monitörün parlaklığını “sıfır” yaptığımda bile 1’in net gözüktüğü oluyordu. Halen bunu tam anlayabilmiş değilim ve parlaklık ve kontrast ayarını bu kalibrasyon ayarına göre değil, tamamen kendi göz kararıma göre yapmaya çalışıyorum :(



En kullanışlı ayarlardan biri RGB ayarlarını manuel yapmak istediğinizde çıkan resim üzerinde çalışmak. Yine de resimdeki renklerin gözüme gayet güzel gözüktüğü ayarlarda bu sefer de Internet Explorer’in gri olması gereken renginin hafif morumsu olduğu oluyordu :(



Color Temparature dışında bir de kalibrasyon aracı var.



Birden çok aşamada her seferinde gerçek bir gri rengi elde edene kadar renkli daire içinde kareyi hareket ettirmeniz, sonra da şaşı bakarken yandaki bar yardımıyla arka planda bu kareyi yok etmeye çalışmanız gerekiyor. Kaç defa yaptım ve faydası oldu mu bilmiyorum, sonuçta ortaya çıkan renk gerçek renklerden farklıydı ve ben tekrar RGB ayarlarından manuel düzenlemeler yaptım :(

Şu an bulunduğum noktada yine varsayılan 6500K ayarındayım. Kalibrasyonla mı oldu nasıl oldu bilmiyorum yeşil renk yok şu anda, parlaklık ve kontrastı ise manuel olarak %50-%50 kullanıyorum. Ancak yine de solukluk+parlaklık olarak tarif edebileceğim bir görsel rahatsızlık hissini ancak Catalyst sürücü ayarlarından gama ayarlarını kısarak aşabiliyorum. Buna rağmen gözümün ağrıdığını hissediyorum, ama belki de ekrana fazla konsantre olarak fazla vakit geçirdiğimden, bilemeyeceğim ?

Özellikle oyunlarda ve filmlerde boyutu, renk kalitesi ve esnek görüş açılarıyla monitör subjektif değerlendirmede çok etkileyici. Yine de günlük uygulamalarda ikonlarda beklediğimden fazla bozulma, beyaz zemindeki bold koyu yazılarda, özellikle MSN ekranındaki yazılarda koyu çizgilerin hemen arkasında kızıllık şekline rahatsız edici bir görüntü seçebiliyorum. Bu durumu görüntüleyebilecek kadar kaliteli bir fotoğraf makinem maalesef yok :( Tüm 19 inch monitörlerde olabilecek doğal değişiklikler mi bunlar bilmem, ama Clear Type’a rağmen bazı yazılardaki bozukluğu sormadan geçemeyeceğim.



Word dökümanındaki yazılar clear type yardımıyla rahat okunabiliyor, ancak özellikle programların kurulum pencerelerindeki normal yazılar, yukarıdaki örnekte ise Winamp’ın sürüm notları vb diğer yazıların yanında ileri derecede bozuk-zor okunur gözüküyor. Çok yaklaşırsam ekrana rahat okunuyor, ancak uzaktan rahat okunmadığı kesin. Bunun benim kontrast ayarlamalarıyla bir ilgisi var mı bilmiyorum, belki de doğal bir şeydir, ancak şu an benim için hala muamma.

Yazılardan bahsetmişken, beyaz zeminde normal yazılar pek sorun oluşturmazken bold yazılar bazen gözümü çok yoruyor. Alışmaya çalışıyorum, özellikle sadece bold yazıları okuduğum rss okuyucumda:


(Not: Bu sadece Print-Screen görüntüdür; fotoğraf makinasıyla alınmadığından gerçek koyu-beyaz zemin kontrastını göstermemektedir! Yalnızca sıkınıtı yaşadığım zemini göstermeye çalışmaktadır)

Kalibrasyonla geçen yorucu günlere ve halen kalibrasyon konusunda tatmin olmamama rağmen monitörümden yine de memnunum. Anlamaya çalıştığım kalibrasyon konusundaki sıkıntımı ayarları yapmaktaki kişisel bir beceriksizlik mi, yoksa doğal bir süreç olarak mı düşünmem gerektiği ve buna ekran kartı ya da monitörden kaynaklanan donanımsal yetersizlik ya da sorunların eşlik etmediği.